Mördande reklam

slaktarbild2

”Vi spänner upp spädgrisarna och fläskar på!” Det skriver restaurangen Carlsson på Kajen som serverar helgrillad gris under bilfesten Power Meet som börjar i dag i Västerås. På en bild poserar ägaren med en köttkniv mellan två unga tjejer.

Reklamkampanjen (som även kan ifrågasättas ur ett genusperspektiv) visar hur lågt vårt samhälle värderar djuren vi äter. Att döda, grilla och stycka en levande varelse är så socialt accepterat att aktiviteten till och med kan göras till en ”rolig grej”.

Veganprojektet Västerås utgångspunkt är att djur är kännande individer med intressen och behov. Vi är övertygade om att djur, precis som människor, vill leva goda liv och inte bli dödade.

I sammanhanget vill vi understryka att Carlsson på Kajen inte är värre än någon annan restaurang. Varken vi eller djuren tjänar på att vi gör någon skillnad mellan en död gris på en kaj, en död kyckling på ett café och en död kalv på en lyxkrog.

Lyckligtvis håller någonting på att förändras. Fler och fler tar ställning för ett samhälle utan våld mot djur. Du kan också välja mat, kläder och underhållning som inte bidrar till lidande och död. Bli vegan!

Kommentera

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>